Wednesday, September 14, 2011

PANAS: USAHA MOHD SABU DAN SUHAIZAN KAIAT UNTUK PERTAHANKAN MAT INDERA!

Mohd Sabu dan Suhaizan Kaiat (Ahli Sejarah PAS) diberitakan sedang huru-hara untuk menutup kemaluan mereka dalam usaha mempertahankan kenyataan bahawa Mat Indera dan kumpulan yang diketuainya menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada tahun 1950 sebagai PEJUANG KEMERDEKAAN. Harakahdaily yang sentiasa menyiarkan kenyataan dan artikel tak bertanggungjawab selama ini pun turut tertekan. Semalam pihak polis telahpun mengambil keterangan daripada dua editor Harakahdaily yang menyiarkan artikel bertajuk "Mat Indera: UMNO Guris Hati Rakyat" yang disiarkan pada 5 Sepetember lalu. Antara lain dalam artikel tersebut memetik kenyataan Suhaizan Kaiat (Ahli Sejarah PAS) sebagai berkata; "UMNO perlu berhati-hati dalam membuat ulasan tentang peristiwa di Bukit Kepong pada tahun 1950 kerana rakyat Johor tersinggung apabila UMNO menyifatkan Mat Indera sebagai pengkhianat negara". Soalan kepada Suhaizan Kaiat: Berapa ramai rakyat Johor yang tersinggung dengan UMNO? Berapa ramai pula rakyat Johor dan rakyat Malaysia yang tersinggung dengan kenyataan Mohd Sabu? Berapa ramai pula yang tersinggung dengan penipuan dan penyamaran Suhaizan Kaiat sebagai Ahli Sejarah?


Sabtu lepas Tukang Screw berkesempatan berjumpa dengan Md. Johan Shah bin Indera iaitu adik bongsu kepada Mat Indera (seibu sebapa) yang kini telahpun berumur 73 tahun dan merupakan pesara Majlis Daerah Yong Peng di satu lokasi yang dirahsiakan. Dalam pertemuan tersebut, Johan Shah melahirkan rasa terkilan kenapa Mohd Sabu cuba menghidupkan semula sejarah lama Mat Indera yang jelas diketahui rakyat Johor turut berjuang bersama komunis dan menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada tahun 1950 di mana beliau pada waktu itu berumur 12 tahun. Selepas serangan tersebut, beliau bersama 3 lagi adiknya yang berlainan ibu telah mengikuti ayahnya ke Singapura kerana dibuang daerah oleh British ekoran penglibatan Mat Indera dalam serangan tersebut. Bagaimanapun pada tahun 1956 beliau kembali semula ke Peserai, Batu Pahat dan membuat kerja-kerja kampung sebelum bekerja sebagai buruh am di Majlis Daerah Yong Peng sebelum bersara pada tahun 1993. Bagi membuktikan bahawa beliau dan keluarga tidak menyokong perjuangan Mat Indera, Johan Shah telah menyertai Home Guard pada tahun 1956 bagi membantu pasukan keselamatan mengawal keselamatan penduduk Yong Peng daripada ancaman komunis.


Apa yang menarik, adik beradik Mat Indera yang masih hidup hanya tinggal 4 orang termasuk beliau yang paling tua dan 3 beradik lain berlainan ibu termasuk Baharom Shah yang kini menetap di Bandar Tun Razak, Cheras dan 2 beradik perempuan yang kini menetap di Johor Bahru. Johan Shah mengenali Mat Indera sebagai seorang guru agama dan seorang abang yang tegas ketika memberi tunjuk ajar agama tetapi terpisah beberapa bulan sebelum serangan terhadap Balai Polis Bukit Kepong. Kali terakhir beliau berjumpa Mat Indera ialah sewaktu ditahan di Penjara Johor Bahru. Kebanyakan cerita tentang Mat Indera dan serangan terhadap Balai Polis Bukit Kepong hanya diketahui oleh Johan Shah melalui cerita ayahnya dan buku-buku yang dibaca. Sebenarnya Johan Shah sendiri mengakui tidak dapat menerima hakikat bahawa abangnya yang alim boleh terlibat dengan komunis dan serangan terhadap Balai Polis Bukit Kepong kerana ianya di luar pengetahuannya dan keluarga. Pada waktu tersebut juga ahli keluarganya tidak mengetahui dengan terperinci kegiatan Mat Indera kerana jarang bertemu ditambah dengan masalah perhubungan dan komunikasi yang cukup terbatas pada waktu itu. Seperti biasa dalam budaya masyarakat Melayu jarang dapat menerima keburukan adik beradik masing-masing disebut-sebut orang. Bagaimanapun Johan Shah tidak bersetuju Mat Indera diangkat sebagai pejuang kemerdekaan terutama apabila nama abangnya dijaja untuk tujuan politik.


Johan Shah juga melahirkan rasa terkilan dengan tindakan adiknya Baharom Shah yang cuba membersihkan nama Mat Indera dengan bersekongkol dengan PAS. Alasannya biarlah jasad dan roh Mat Indera bersemadi dengan aman dan hanya Allah sahaja yang akan mengadili arwah abangnya. Tindakan Baharom Shah berpolitik bersama PAS benar-benar memberi tekanan kepadanya hinggakan beliau mengambil keputusan tidak menghadiri sidang media di Pejabat PAS Jalan Raja Laut walaupun dijemput oleh Suhaizan Kaiat. Tambahnya lagi isu ini tidak perlu diperbesarkan kerana satu Malaysia mengetahui Mat Indera terlibat dengan komunis menyerang Balai Polis Bukit Kepong yang disifatkannya sebagai pahlawan sebenar selain jika benar Mat Indera mahu menolong anggota polis balai tersebut sepatutnya Mat Indera telah memberitahu lebih awal sebelum serangan tersebut.


Tukang Screw juga tertarik dengan keluhan Johan Shah yang kecewa dengan tindakan Husin Sujak, YDP PAS Kawasan Ayer Hitam yang telah datang ke rumahnya pada 4 September lalu yang menipunya menyatakan satu tombongan NGO akan datang melawat beliau pada keesokan harinya. Rupa-rupanya Mohd Sabu telah datang ke rumahnya sekitar jam 9 pagi dan banyak bertanyakan tentang perjuangan Mat Indera. Beliau tidak banyak menjawab soalan Mohd Sabu kerana tidak mengetahui sejarah perjuangan abangnya kerana beliau masih kecil. Mohd Sabu juga ada mempelawa beliau ke Johor Bahru dalam satu majlis yang tidak diketahuinya tetapi terpaksa ditolaknya kerana tidak mahu dieksploitasi PAS. Apapun beliau mengucapkan terima kasih di atas sumbangan duit raya Mohd Sabu sebanyak RM 200 dan memohon maaf kepadanya kerana pendedahan isu Mat Indera ini. Sejak kunjungan Mohd Sabu itu, Johan Shah mengalami kemurungan dan telah menasihatkan adiknya Baharom Shah supaya tidak terikut dengan permainan politik PAS. Beliau juga cuba dilawati oleh Solidariti Anak Muda Malaysia yang menyamar sebagai kumpulan pengkaji sejarah.


Di akhir pertemuan, Johan Shah sempat mengingatkan kepada Mohd Sabu dan PAS supaya menerima fakta sejarah sedia ada dan jangan cuba mengubahnya. Dengan nada keras, beliau mahu Mat Indera tidak dipolitikkan oleh PAS bagi meraih sokongan orang bukan Melayu kerana ianya akan memecahbelahkan perpaduan orang Melayu yang suatu ketika dahulu sama-sama menumpahkan darah mempertahankan kampung dari serangan dan ancaman komunis.


Begitulah sekelumit catatan pertemuan dengan Johan Shah atau lebih dikenali 'Mat Johan Majlis' yang jelas tertekan dengan isu ini. Tukang Screw tidak mahu memberi sebarang komen dan biarlah anda sendiri yang menilainya. Apapun kepada Mohd Sabu, selamat menyaman Utusan Malaysia dan tunggulah saman daripada rakyat Malaysia pula!


4 comments:

Anonymous said...

good job ...mat sabu dgn mat indera da macam cacing kepanasan...

kami amik artkel ni.thnx

Konda Kondi said...

Salam Perjuangan..blog tuan telah dipautkan ke blog keris..minta blog keris juga dipautkan ke blog tuan..

demi perjuangan alif ba ta..
http://keris7lok.blogspot.com

Anonymous said...

good article,penerangan jelas skali!thanks to PaPa Gomo yang link kan blog nie,teruskan perjuangan bangsa dan agama!

Anonymous said...

pembetulan,bukan link d blog Papa Gomo.silap baca ya.papepon selamat berjuang!