Monday, November 9, 2009

SIAPA SCREW SIAPA?


Makin panas nampaknya suasana politik di Selangor. Lepas satu, satu 'bom torpedo' dihantar sesama pemimpin Pakatan Rakyat. Yang tengah dok panas sekarang pertandingan screw Heavyweight di antara Hassan Ali dengan Khalid Samad. Sepatutnya selepas seminar PAS Sabtu lalu akan membuatkan Khalid Samad tersenyum ala-ala Ebby Yus tapi sebaliknya. Apa yang diharapkannya terjadi masa seminar tu tak menjadi kenyataan. Banyak rancangan-rancangan 'underground' yang diatur untuk mengaibkan Hassan Ali pada hari tu tak menjadi sebab arahan Presiden yang melarang sebarang unsur khianat dan aib dibuat sepanjang seminar berlangsung.


Khalid Samad terlupa yang Hassan Ali adalah Pesuruhjaya PAS Selangor yang dilantik Presiden yang juga menghadiri mesyuarat AJK PAS Pusat pada 8 November 2009. Untuk menyingkirkan Hassan Ali dari PAS Selangor, Khalid Samad perlu pengaruhi Presiden yang dilihat lebih favor kepada Hassan Ali berbanding dirinya. Dalam mesyuarat tersebut seperti yang dikhabarkan oleh orang kuat PAS Johor, Hassan Ali sudah naik angin sebab dia dijadikan mangsa atau 'kambing hitam' untuk dibelasah segenap sudut. Apa ke tidaknya, yang sebok-sebok berbincang dengan UMNO tempoh hari ramai tapi yang kena screw dia sorang. Hassan Ali khabarnya beri kata dua kepada Presiden sama ada ambil tindakan terhadap Khalid Samad atau dia sendiri yang akan ambil tindakan atas kapasiti beliau sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor. Kalau macam tu, yang akan kena screw atau korban sempena Aidiladha ni ialah Khalid Samad. Sebabnya, banyak rahsia perancangan atau gerak kerja awal muqabalah bersama UMNO diketahui Hassan Ali termasuk usaha untuk menidakkan pengaruh Kelantan di dalam PAS!


Lembaga Disiplin PAS yang diketuai Tuan Ibrahim Tuan Man dijangka akan umumkan keputusan hasil siasatan pemimpin-pemimpin yang bermasalah dalam PAS pada 17 November ini. Itupun kalau tidak ada tangan-tangan ajaib! Dijangkakan Khalid Samad dan beberapa kuncunya akan dikenakan tindakan yang hanya akan diumumkan pada tarikh tersebut. Sekiranya Hassan Ali yang dikenakan tindakan, beliau dalam pertemuan dengan beberapa orang blogger mengumumkan untuk mengadakan road show penerangan seluruh negara bagi menjelaskan kedudukan sebenar isu kepimpinan PAS Selangor. Jika benar-benar terjadi nescaya akan berlaku 'Perang Saudara' di Selangor mengulangi perang di antara Tunku Kudin dan Sultan Abdul Samad dua abad yang lalu!


Yang lagi menarik, usaha Presiden untuk menyingkirkan kumpulan pro Anwar dalam PAS yang dituduh menyalurkan banyak maklumat dalaman PAS kepada Anwar Ibrahim. Terdapat 2-3 pemimpin PAS Pusat yang disenaraipendekkan Presiden untuk diambil tindakan dalam waktu terdekat ini. Salah seorangnya ialah Kamarudin Jaafar yang terpaksa melepaskan jawatan Setiausaha Agung kerana tidak tahan dengan tekanan daripada kumpulan proPresiden yang terlalu prejudis terhadap beliau. Kamarudin Jaafar dikatakan membawa imej Anwar di dalam PAS. Klimaksnya semasa mesyuarat PAS Pusat 8 November lalu, Presiden secara terbuka telah menuduh Kamarudin Jaafar sebagai penjual maklumat PAS kepada Anwar! Bagi mengelakkan konfrantasi, Kamarudin Jaafar terpaksa mengangguk walau pada hakikatnya beliau tidak lagi mengadakan pertemuan peribadi dengan Anwar sejak menyertai PAS!


Apa yang Tukang Screw nak jelaskan di sini ialah peperangan persepsi yang sedang melanda PAS sekarang. Ada juga kebenaran dalam desakan Nik Abdul Aziz untuk megadakan Muktamar Khas Luar Biasa bagi membersihkan PAS daripada pemimpin-pemimpin yang bermasalah atau memang sudah menjadi lumrah apa sahaja yang datang dari Kelantan adalah masalah (rujuk insiden final Piala Malaysia). Walaupun mungkin ini hanya kebetulan tetapi perlu juga diberi perhatian. Tukang Screw harap Prof. Dr. Abdul Aziz Bari dan Prof. Dr. Abu Hassan Hasbullah dapat buat kajian ilmiah tentang perkara ini untuk dibentangkan dalam satu lagi seminar. Sebab Tukang Screw rasa terkilan sangat kalau PAS tunggang langgang dan yang DAP/PKR!!!

3 comments:

blog darulehsantoday said...

SIAPA PEMBOHONG DAN SIAPA YANG BETUL
Berberapa hari lepas, ada berberapa geng-geng blogger anti pembangkang mendedahkan tentang cerita bai'ah mengarut yang dibuat oleh pas kepada semua Ahli dewan negeri dan ahli dewan rakyat, dalam bai'ah tu menyebut, barang sesiapa yang meninggalkan parti pas (lompat parti) maka akan gugurlah talak tiga ke atas isterinya. det pun ada keluarkan cerita tu, malangnya det dimaki kaw-kaw oleh berberapa penyokong pas yang tahu no hp det, mereka suruh det tarik balik cerita tu kononnya det buat fitnah, "fitnah apak kau"

Dan semalam cerita yang dikatakan fitnah oleh puak-puak jumud ini di sahkan oleh ahli dewan rakyat kawasan shah alam iaitu khalid samad @ khalid gereja, dia sah kan cerita tu dalam akhbar utusan dan nst yang mana memang wujud bai'ah seperti itu dalam pas.

Siapa ada tengok Buletin Awani semalam, semasa ucapan hadi di seminar politik pas, hadi menafikan sekeras-kerasnya yang wujud bai'ah bodoh macam tu dalam pas, kata hadi lagi, majlis syura pas tak pernah mensyaratkan bai'ah macam tu kepada setiaap ahli dewan negeri dan ahli dewan rakyatnya, tapi khalid samad @ khalid gereja mengaku yang memang ada bai'ah macam tu, soalannya sekarang ni yang mana satu betul hadi atau khalid samad?

SCREWKUAT said...

Susah nak cakap dengan PAS sekarang ni, bila dah bercampur dengan DAP/PKR makin tak betul pulak nampaknya. Satu formula mudah, rosak DAP rosaklah PAS, rosak PKR rosaklah PAS. Rosak PAS untunglah DAP/PKR!

Anonymous said...

nak kenal seseorang itu, lihatlah siapa kawannya.


ice.