Thursday, December 3, 2009

JAWATN MURSYIDUL AM HAK MILIK KELANTAN?

Angin perubahan bertiup cukup kuat dari Kelantan dan Pejabat PAS Jalan Raja Laut tentang perubahan kepimpinan MB Kelantan dan Mursyidul Am. Dalam kalangan AJK PAS Pusat sendiri sibuk memperkatakan secara tidak rasmi siapakah yang bakal menggantikan Nik Aziz sebagai MB Kelantan dan Mursyidul Am PAS. Antara nama yang disebut bakal menggantikan Nik Aziz ialah Ahmad Yaakob, Timbalan MB Kelantan. Itupun sekiranya mengikut hierarki dan konspirasi 'Kolonel Mat' turut dikaitkan dengan beliau.

Jika benar Ahmad Yaakob akan menggantikan Nik Aziz sebagai MB Kelantan, siapakah yang bakal menjadi Mursyidul Am PAS? Untuk makluman semua, jawatan Mursyidul Am PAS tidak diwartakan dalam Perlembagaan PAS kerana ianya diwujudkan khas untuk Nik Aziz! Harun Din sedang bercita-cita untuk menjawat jawatan tersebut. Tetapi harus diingat, PAS Kelantan akan mempertahankan jawatan tersebut yang dikatakan adalah hak Kelantan sahaja kerana diwujudkan untuk Nik Aziz! jadi secara automatik jawatan Mursyidul Am PAS akan disandang oleh Ahmad Yaakob yang dapat kedua-duanya sekali. Dari segi teorinya, patutlah Nik Aziz sibuk-sibuk pasal Kolonel Mat sebab dia tahu Ahmad Yaakob akan dapat dua-dua jawatan tersebut.

Tukang Screw terfikir juga andai Husam Musa menjadi MB Kelantan, pastinya dia akan menjadi Mursyidul Am PAS dan pastinya juga PAS akan sekonyong-konyongnya mengubah dasar yang tdiak diwartakan itu untuk menolak Husam Musa. Sebab daripada Husam elok lagi Mat Sabu jadi Mursyidul Am PAS walaupun dia pengkhalwat!

1 comment:

Anonymous said...

JAAWATAN KOSONG: MUSYIDUL AM PAS
GELARAN: TOK GURU
KUASA: AJK PEMILIHAN AHLI SYURGA
KRITERIA: pandai merapu, berani keluar fatwa (walaupun palsu) asalkan tidak memihak pada UMNO.

*sesiapa jua boleh memohon.